|
Home
> Bewoners
> Werkgroepen
> Werkgroep Verkeer
> 30-km-zones
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
30-kilometerzones in Nesselande
Aan de werkgroep Verkeer worden regelmatig vragen gesteld met betrekking tot de 30-kilometerzones in Nesselande. Daarnaast bereikt de werkgroep Verkeer ook klachten van Nesselanders dat er binnen deze 30-kilometerzones veel te hard wordt gereden. Om met deze vragen en klachten adequaat om te kunnen gaan heeft de werkgroep contact gezocht met dS+V en deze gemeentelijke dienst een aantal vragen gesteld om zo een duidelijk beeld te krijgen wat een 30-kilometerzone nu eigenlijk inhoudt.
Zo is de wegenstructuur in Nesselande ontworpen volgens het principe duurzaam veilig. Voor liefhebbers is hierover meer te lezen op CROW-kennisnet: Duurzaam Veilig Verkeer. Een team binnen dS+V ontwerpt de wegenstructuur waarna zij advies vragen aan de verkeerspolitie. Dit advies heeft vooral betrekking op het feit of met het voorgestelde ontwerp de beoogde snelheid ook te handhaven is.
Bij de inrichting van de 30-kilometerzones in Nesselande zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
*
|
In een 30-kilometerzone dient om de 70 meter een maatregel genomen te worden om de snelheid in te dammen. Dit kan een drempel zijn, maar ook andere maatregelen zijn mogelijk. Indien het een drempel betreft dan hebben deze een bepaalde steilheid om snelheidsremmend te kunnen werken.
|
*
|
Bij overzichtelijke kruispunten in een 30-kilometerzone dienen bovenomschreven maatregelen buiten beschouwing te blijven. Deze maatregelen worden dan genomen tussen de kruisingen in. Bij onoverzichtelijke kruispunten worden de maatregelen toegepast op de kruising zelf.
|
*
|
Via een inritconstructie en een verkeersbord wordt het begin van een 30-kilometerzone aangegeven. Deze inritconstructie kan door middel van een accentuerende kleur worden duidelijk gemaakt.
|
* |
De inrichting van een 30-kilometerzone moet dusdanig zijn dat deze ook de indruk wekt dat er niet hard kan worden gereden. Dit houdt niet tevens in dat er niet hard kan worden gereden. Excessen hierin zijn niet uit te sluiten.
|
De werkgroep Verkeer is van mening dat voldoende invulling is gegeven aan de richtlijnen zoals hierboven omschreven.
LET OP:
Als je het bord zone maximumsnelheid 30 km per uur passeert, geldt deze snelheid tot het bord einde zone maximumsnelheid 30 km per uur. In een dergelijke zone zijn vaak snelheidsremmende maatregelen getroffen zoals bloembakken, versprongen weggedeeltes en andere obstakels. Let op of je bij het verlaten van een 30-kilometerzone een uitrit verlaat. Dit hoeft niet het geval te zijn, maar meestal heeft de wegbeheerder hier wel rekening mee gehouden. Als de trottoirtegels doorlopen verlaat u een uitrit. Binnen Nesselande verlaat u een uitrit bij het verlaten van de 30 kilometer zone.
Indien er bij u in de straat drempels liggen die zijn verzakt en daardoor niet meer hun functie kunnen uitoefenen kunt u dit melden bij Gemeentewerken (telefonisch via 0800-1545) die dan opdracht zal geven om deze drempel(s) te herstellen.
|
|
|
|
|
|
|
|